Supreme Commander: Forged Alliance
| Jméno hry: | Supreme Commander: Forged Alliance |
| Vývojáři: | Gas Powered Games |
| Rok vydání: | 2007 |
| Platforma: | Windows |
| Druh hry: | real time strategie |
Dovolte mi abych Vám představil jednu z nejlepších real time strategii co jsem měl čest hrát. Tohle vývojářské studio, Gas Powered Games, má za sebou pouze dva tituly co za něco stojí. Prvním z nich je Dungeon Siege a druhým právě Supreme Commander. A jeho datadisku Forged Alliance se budeme nyní věnovat.
Káždý má nějaké svoje oblíbené hry a i když si je moc dobře vědom jejich slabin, tak se k nim se železnou pravidelností neustále vrací. Pro mě je jednou z nich perla mezi RTS a to Supreme Commander a zejména datadisk Forged Alliance.
Kdy se to odehrává? Celá hra je zasazená v daleké budoucnosti, a tak se ke slovu dostávají všechy možné moderní zbraně a technologie. Lasery, vznášedla, dalekonosná děla a atomové bomby si užijete plnou měrou.
Kde se to odehrává? Jednoduše všude. Bojištěm bude pevnina, vzduch i moře. Zatímco na souši se nespočetné legie mechů a tanků podporované dělostřelectvem snaží dobýt vítězství anebo aspoň postoupit, tak ve vzduchu se prohánějí roje stíhacích letounů a bombardérů aby zaseli zmar a chaos v řadách nepřítele nebo se rozpadli na prach zasaženy raketovou salvou z nespočetných věží. A na vodě se odehrává neméně krutý boj, kdy flotila torpédoborců marně chrání bitevní lodě před nekonečným rojem torpéd.
Kdo bude bojovat? V původní hře Supreme Commander jsou 3 základní frakce. Tyto frakce přejímá i datadisk Forged Alliance a dodává frakci čtvrtou. Jsou to:
- United Earth Federation (UEF). Z trosek lidského impéria povstala tato síla aby nastolila řád a pořádek v celé galaxii. Za každou cenu. Její strategie spočívá v obrovské ničivé síle. Na úkor rychlosti a překvapení. Jejich barva je modrá.
- Cybran Nation (Symbionti). Rebelové, kteří svou mysl i těla spojily s AI a jsou za tento krok proti lidskosti pronásledováni po celé galaxii. Jejich taktika spočívá v rychlosti a momentu překvapení. Jejich barva je červená.
- Aeon Illuminate (Osvícení). Zastánci víry "The Way". Tato víra pochází od vyspělé mírumilovné rasy Seraphim, která se stala obětí xenofobního řádění lidského impéria. Po jeho rozpadu šíří Osvícení víru v "The Way" ohněm a mečem po celé galaxii. Jejich síla spočívá hlavně v technologii a odhalení nepřítele. Jejich barva je zelená.
- Seraphim. Nová rasa z datadisku, které vstala z mrtvých a je možno se s ní účastnít multiplayerových klání. Síla této rasy spočívá v letectvu a útocích na dálku.
Ve skutečnosti se rasy od sebe výrazně neliší, hodně jednotek je si podobných, ale řada z nich, zejména těch pokročilejších, se liší. A experimentální jednotky má každá rasa úplně jiné.
S čím budeme bojovat? Na začátku máte k dispozici pouze ACU (Armored Command Unit), což je obří robot, který vám pomůže s rozjezdem základny, ekonomiky a má nezanedbatelnou, ze začátku smrtící, palebnou sílu. Postavíte továrnu (pozemní, leteckou nebo námořní) na první úrovni a můžete stavět jednotky první úrovně a stavitele co umí zase jen budovy první úrovně. Továrnu můžete vylepšit až na třetí úroveň, kdy už se dostáváte k nejlepším jednotkám a také k unikátním jednotkám experimentálním.
První úroveň slouží spíše k průzkumu a rychlému obsazení zdrojů surovin, druhá úroveň přidává specializované jednotky a budovy např. štíty nebo bojové vrtulníky a na úrovni třetí už produkujete smrtící stoje, jak obranné, tak útočné. Experimentální jednotky, kterých za celou hru vyprodukujete jen jednotky kusů pak dokáží zcela zvrátit průběh hry.
Jak to celé vypadá? Hned z kraje zmíním jednu z klíčových vlastností použitého engine a tou je zoom, kdy se na jedné straně můžete přiblížením podívat detailně na jakéhokoliv mecha a oddálením pak vidět celé bojiště na jedné obrazovce. Od jisté úrovně oddálení se změní jednotky a budovy na schematické značky a celé se to krásně hýbe a vypadá to dokonale. Engine je plně 3D, takže jednotky vidíte jako modely a střely mají krásnou trajektorii podle toho zda se jedná o paprsek, raketu nebo šrapnel. Co zvuk? nestále něco střílí a něco vybuchuje, takže za mě super.
A jak se to tedy hraje? Luxusně. Kampaň je společná pro všechny tři rasy a jediné co si lze volit, je s jakou rasou budete misi hrát. Scénář je vždy stejný, uchytit se a splnit první jednoduchý cíl. Pak dojde k rozšíření mapy, objeví se noví protivníci a spojenci a můžeme plnit další úkoly. Mapa se takto rozšiřuje 3x až 4x a na konci je to neuvěřitelný mumraj desítek i stovek jednotek, kdy hrajete s jedním spojencem proti třem základnám nepřítele. Každá z těch základen patří samozřejmě jiné rasy a i mezi nimi dochází k menším šarvátkám.
Toto rozšiřování mapy je dobrý nápad, ale i největší nevýhoda hry. Typické jsou dvě situace:
- Vrhnete všechny jednotky do útoku a po těžkém boji porazíte nepřátelské ACU. Najednou se mapa rozšíří a proti vám se žene čerstvá armáda, navíc z opačného směru, než jste vy. V tento okamžik se nedá nic dělat a je nutné se vrátit k uložené pozici.
- Druhý extrém je, kdy si necháte splnění nějakého úkolu "na potom" a jenom budujete a stavíte. Až se vám zachce a zničíte poslední budovu cizí základny, splníte tím úkol a rozšíří se mapa, tak projdete zbytkem mise jako nůž máslem.
Ale naučíte se to. Budete ukládat a budete budovat jen tak trošku :). Stejně vám to dá zabrat, když si zvolíte těžkou úroveň.
A co multiplayer? Existuje a je dokonce živý! K dispozici je klasické nastavení úrovní Easy, Normal a Hard, přičemž na úrovní hard lze ještě upravit pomocí profilů chování počítačové inteligence. Moc toho nahraného nemám, je to už řada let co sem multiplayer zkoušel. Zde bych zájemce odkázal a stále živý a aktivní komunitní projekt Forged Alliance Forewer.
A co závěr? Co by, až na tu jednu výtku ohledně rozšiřování map nemá hra chybu. Je to ale moje hodnocení a já tuhle hru mám nekriticky rád.

Příklad přiblížení mapy na dvě experimentální jednotky, v pozadí generátor štítu a partička těžkých mechů.

Po dalším odzoomování se objeví další experimentální jednotka, létající talíř!
A zde nás čeká mapa celého bojiště. Dá se rozkliknout do původní velikosti a konec toho modrého ocásku jsou výše zobrazené jednotky.

