Pračka Siemens X10-46, výměna motoru
Rád opravuju věci, často to zvládnu lépe a rychleji než servis, a tak bych se rád pochlubil poslední větší opravou co mám za sebou. Jedná se o automatickou pračku, slimku, s předním plněním Siemens X10-46. Začalo to chybou F21 na panelu a přerušením pracího cyklu. Po resetu chyby se situace okamžitě opakovala. Manuál je na vysvětlení skoupý. Říká, že máme co dočinění s kritickou závadou kvůli které nemůže být cyklus dokončen. Internet zůžil oblast na motor a to buď čerpadlo, nebo hnací jednotka co otáčí bubnem. Čerpadlo to nebylo, to jsem zkontrolovat o odzkoušel, tak teda jdeme na motor.
Mezi nejčastější poruchy motoru patří vypálené uhlíky, utržený kontakt nebo porušená izolace mezi cívkama nebo mezi kostrou. Což se dá změřit a zkontrolovat jen při vyjmutém motoru. Byla to práce pro vraha bo u slim pračky je skelet vcelku a tam, kde se normálně dostanu k motoru zezadu, je u slime nutné udělat celou rozborku pračky.
Dopadlo to dobře, rozborka proběhla, u motoru jsem vyměnil uhlíky, profoukl ho kompresorem a vyčistil lamely. Dokumentace je až ze samotné montáže dílů zpět do pračky, ale myslím, že při demontáži se dá postupovat stejně , jen odzadu :).
Toto je samotný buben, jádro pračky, ke kterému byl připevněn motor s detailem namontovaného motoru:

Toto je smutný pohled na monolit šasi pračky. Kdyby šlo oddělat zadní čelo, motor vytáhnu ven bez toho abych to celý musel rozebírat. A na další fotce sem tam už zhora šoupnul buben. Je to těžké, ale jeden šikovný člověk to dá. Hrozí nebezpečí, že se při montáži/demontáži může něco urvat. Je to tam fest natěsno:

Těžká práce. Buben je potřeba pozvednout a zaháknout na ovou stranách za pružiny. Na druhá fotce je pak detail pístu který musíme přimontovat k oku na dně pračky. Vlevo i v pravo:

Zapojení hadic na odpad, včetně čerpadla a zapojení elektricky. Do motoru, do termostatu a ke dvoum topným spirálám bubnu. Většina konektorů se sice nedá zapojit špatně, ale při demontáži vše foťte. Vyhnete se pak problémům:

Na usazený buben (hadice od odpadu, levý a pravý píst dole, levá a pravá pružina nahoře) pak můžeme zpátky nasadit závaží. Ty sou tam k tomu aby tlumili vibrace při vysokých otáčkách. Bez nich by pračka poskakovala po koupelně jak splašená. Nasaďte prvně to přední:
Teď nás čeká nejotravnějsí hokna z celé montáže, nasazení těsnícího límce na buben. Jednak se blbě nasazuje, musí být pečlivě zasunut za takový lem co je na bubnu, a druhak se celý límec musí zajistit pružnám drátkem, který má neustále tendenci sklouzávat . Jde to těžko, budete nadávat, ale cvik dělá mistra. Pozor, jak vidíte na další fotce, abyste celý límec uchytily na střed a nebyl o natočený. Pak by nestačilo hadice na vodu a odtokový kanálek by taky nebyl v nejnižím místě:

Pak už jen nasadíme, zhora, hadice na přívod vody a zakryjeme předním čelem. Pokud nevíte, jaký šrouby kam patří, měli jste si to vyfotit při demontáži. Pro uklidnění, většina šroubů je stejných. Na čele nás čeká další usazení límce, neméně otravné:

No a pak už jen nesmíme zapomenou nasadit řemen na řemenici morotu a bubnu. Snažte se to na řemenici motoru vystředit. Na bubnu si to pak samo sedne:

A to je vše přátelé. Závěrem nekolik dobrých rad:
- foťte, radši víc než míž. Jakékoliv zapojení elektřiny a hadic co budete odpojovat si vyfoťe. Umístění všech atypických šroubů si vyfoťe.
- při odpojení odpadu se z pračky vyleje pár deci vody a bordelu, tak ať jste připravení. Je na to vypouštěcí ventil
- když už máte pračku rozebranou, není od věci všechny plastové díly umýt a vyčistit, včetně límce.
- všechny kabely, a že jich tam je, co vedou podél boků pračky musí být řádně uchyceny. Na to tam buď sou cesty, nebo si pomožte binderem.
- vždycky zbyde nějaký šroub. Nic si z toho nedělejte, že zbyde i vám.
