Děláme si pořádek ve sbírce ROMsetů

V článku se podíváme na zoubek tomu, jak efektivně spravovat svou sbírku romsetů pro emulátory. Tedy pokud to s emulací myslíte vážně, budete se snažit mít sbírku těchto romsetů kompletní. A o tom to všechno je. Myslet to s emulací vážně.

Na začátku bych vás rád upozornil na projekt TOSEC, The Old School Emulation Center, kde najdete spoustu DAT souborů pro všechny možné systémy a ne jen pro MAME určený k emulaci klasických arcade automatů jak je znáte z maringotek a z heren na perifériích. 

Bylo by ale férové začít úplně od začátku a napsat proč zrovna MAME. Inu proto. Je ideální na naučení bo je dobře zdokumentovaná a nedá zas až takovou práci ji sestavit a udržovat aktuální. On je vlastně MAME zvláštní v tom, že potřebuje pro spuštění hry zip soubor se správným jménem i obsahem. 

A tím se dostáváme k DAT souboru, což je vlastně velký xml soubor, kde jsou jednotlivé hry a jejich obsah podrobně popsané. A s tím je radost pracovat, jen si připravte místo na disku pokud se rozhodne budouvat kompletní sbírku her na PS3. Než pojedeme dál, zopákneme si nějaké odkazy:

Objevili se nám nějaké nové odkazy, tak co s tím? Máme sbírku v nějakém stavu, máme emulátor v aktuální verzi a máme DAT soubor. Potřebujeme to spojit všechno dohromady a s tím nám pomůže ClearMamePro, dále jen CMP. Tady bych jen chtěl upozornit, že kompletní sbírka romsetů (bavíme se pouze o starších arkádovkách) má přes 50GB. Pokud započítáme i hry moderní, kde bývyl často i pevný disk, dostáváme se na stovky GB. Což mě přivádí k mysšlence, že jsem ještě nic nenapsal o parent, split, non-merged atd. Takže trocha teorie. Každá hra má svou první verzi, ta se označuje jako parent, další verze pak jako clone. Představte si další verze jako revize hry a nebo vydání pro Evropský, Japonský či Americký trh.

Je pravidlem, že téměř každá hra je v několika verzích, které se od sebe liší jen minimálně. Ve sbírce se to projeví tak, že zip soubor obsahuje třeba změněný jeden soubour z mnoha. Proto se zavedli 3 druhy magie, podle kterých se můžete rozhodnout jak pojmete svou sbírku. Každý má své výhody a nevýhody:

  • non-merged, základní set kdy každý soubor obsahuje všechno potřebné pro spuštění hry. Tedy pokud má zip soubor se hrou 5MB a hra existuje v 9 klonech, celkové místo na disku bude 50MB v 10 souborech. Nevýhodou je duplicita a tím i násobná spotřeba místa na disku. Výhodou je, že pokud chci přenést jeden konkrétní klon, tak stačí vzít příslušný soubor a o nic se nestarat.
  • merged, set, ve kterém jeden soubor obsahuje původní verzi a většinu klonů hry. Zbylé klony jsou v samostatných souborech. Neexistují tu duplicitní obsah souborů a jejich počet je výrazně zredukován. Ideální pro uchování kompletní sbírky, hry z předchozícho příkladu můžou zabrat třeba 6MB v 1 či 2 souborech. Snad jediná nevýhoda je, že se nedá lehce dostat k unikátním souborům pro konkrétní klon.
  • split, můj oblíbený. Podobně jako merged set šetří místo, ale neredukuju počet souborů. Původní verze obsahuje kompletní dump hry, v našem příkladě 5 MB a každý klon pak změny, asi 9 x 120kb. A to je jediná nevýhoda, velký počet malých souborů. Výhoda je, že pokud chci Japonskou revizi A, beru zip s  původní verzí a zip s rozdílem pro Japonskou revizi A.  

Proč tolik teorie? Inu proto, že DAT soubor z Pleasuredome si stahujete podle toho, o jaké uspořádání souborů se rozhodnete. Pokud nevíte, vyberte si merged! Na stránkách Pleasuredome jsou i torrenty s kompletním romsetema, tak pokud máte jen pár her a chcete kompletní sbírku, neváhejte a stáhněte si kompletní torrent. Jinak startujeme CMP:

Přes Add DatFile přidáme stažený DAT soubor, přes Load / Update ho nahrajme. Jako settings nechte Default.

Přítá nás okno CMP, kde v Settings musíme nastavit ROM-Path do adresáře ve kterém leží vaše sbírka romsetů. Určite nechte zapnutý Backup folder, bude to pořeba.

Pak ve Scanneru volbou Scan CMP projde obsah adresáře ROM-Path a porovná ho s DAT souborem. Checkboxy nejprve nechte při prvním průchodu pouze u Scan. Až uvidíte výsledek, můžete se rozhodnout dát fajfky i k Fix a zase Scan:

V tom případě se CMP pokusí o opravu. Nepotřebné soubory odloží do adresáře Backup. Tady je nutné upozornit, že při změně verze emulátoru a Dat souboru občas dojde k přejmenování zip souboru nebo i jeho obsahu a tak část oprav je pouhé přejmenování. Výsledkem pak bude výpis s tím co CMP provedl a hlavně s tím, co nedákázal vyřešit a budete to muset vyřešit vy. Typicky dohráním pár chybějících souborů například z torrentu od pleasureDome.

Teď když máme kompletní ROMset, nejlépe v aktuální verzi, nastává ta opravdová alchymie a ten proces se nazývá aktualizace. Na pleasureDome se objeví torrent s novou verzí ROMsetu a taky s aktualizačním balíčkem. Pokud máte rychlou linku tak vám nic nebrání smazat všechny vaše ROMky a kompletní ROMset si znovu stáhnout v aktuální verzi, jedná se několik 10 GB oproti rozdílovému torrentu s atualizací v řádku desítek či stovek MB.

Může se stát, že vyjde několik verzí než si toho všimnete. Nevadí, všechnyn starší aktualizační balíčky najdete na RetroRoms.info.

Pro spojení dvou adresářu s ROM soubory má CMP nástroj, který se nazývá Rebuilder:

V Rebuilderu nastavujeme Source a Destination adresáře a tlačítkem Rebuild se CMP snaží pomocí souborů v Source adresáři opravit soubory v adresáři Destination. Nutné je mít v CMP nahraný už aktuální DAT soubor!.

Krok první: v Source jsou aktualizační ROMky v Destination je kompletní ROMset ve staré verzi. Rebuild!

Krok druhý: Check&Fix ve Scanneru na kompletní ROMset po Rebuildu. New Scan!

Pokud aktualizujeme jen o jednu verzi výš, většinou už nepotřebujeme nic dalšího a máme povýšený ROMset na aktuální verzi. Pokud aktualizujete přes několik verzí (ze souborů od retroroms.info), tak se může stát, že nějkteré ROMky skončí jako nerozpoznané v adresáři Backup který se nastavil při spuštění CMP. Když nebude po druhém kroku prázdný, pokračujeme krokem třetím.

Krok třetí: v Source je adresář Backup, v Destination je rebildovaný ROMset. Rebuild!

Krok čtvrtý: Check&Fix ve Scanneru na kompletní ROMset po Rebuildu. New Scan!

Teď by mělo být vše v pořádku. Pokud ne, bude potřeba zkopírovat soubory z adresáře Backup do adresáře s ROMsetem a znovu projen New Scan.

Toť vše. Není to složité, ale stejně se do návodu dívám bo aktualizace nejsou každej den. 

Ať vám to hraje!